Kviečiame į individualius susitikimus arba nuotolines Atvirų durų dienas (plačiau čia)  Registruotis

Kiek leisti vaikams naudotis technologijomis

Technologijų naudojimas kasdieniame gyvenime vaikus auginantiems tėvams kelia daug klausimų. Ar reikia riboti buvimo prie ekranų laiką? Kodėl vaiko klasės draugų tėvai leidžia būti neribotai? Ar nenuskriausiu savo vaiko, jei laiką prie telefono ir planšetės griežtai ribosiu?

Technologijų naudojimas vaikų gyvenime yra didelis iššūkis tėvams. Daugelis tėvų skundžiasi, kad negali riboti ir sureguliuoti vaiko buvimo prie telefonų, kompiuterių ir planšečių. Vieni įsitikinę, kad to ir nereikia, nes dabar technologijų amžius, riboti nereikia; kiti tiesiog nedrįsta įvesti taisyklių, ypač, jei vaikui iki šiol buvo leidžiama neribotai žaisti (bijo sugadinti santykius arba bijo, kad vaikas nepaklus). Kokie būtų pedagogų patarimai: kiek ir kaip riboti vaikams technologijas?

Mokyklos „Sokratus“ pradinių klasių mokytojos Sigitos Frišmantaitės-Lapkienės komentaras apie IT naudojimą.

Auginant vaikus XXI amžiuje tėvams iškilo atsirado naujas iššūkis – darnus sugyvenimas su informacinių technologijų įrenginiais, ypač tais, kurie turi ekranus. Patys suaugusieji priima sprendimus, kiek ir kada naudoti minėtus įrenginius. Neretai jie tai daro neatsižvelgdami į tai, kaip įrenginių naudojimas gali paveikti jų sveikatą. Anksčiau įsiklausydavome į patarimus žiūrint televizorių laikytis tam tikro atstumo, žiūrėjimo kampo, atsižvelgdavome į kitus prietaiso naudojimo reikalavimus. Atrodytų keista, bet šiandien labai retai apie tai susimąstome. Nepamirškime, kad suaugusieji yra atsakingi už vaiko raidą, ugdymą, sveikatą. Sprendimus dėl įrenginių naudojimo turi priimti suaugusieji (tėvai, pedagogai, gydytojai), tuo pačiu sprendimus aptardami su savo vaikais.

Pradinių klasių mokytoja Sigita Frišmantaitė-Lapkienė

Iš pradžių aptarkime dvi svarbiausias sritis, tiesiogiai siejamas su netinkamu įrenginių naudojimu.

1. Vaiko fizinė raida ir sveikata

Daugelyje tyrimų įrodytas neigiamas įrenginių poveikis sveikatai neribojant (nereguliuojant) laiko ir nesilaikant tinkamo elgesio su įrenginiais. Paminėsiu tik kelis. Regos (akių) būklė tiesiogiai priklauso įrenginių kokybės ir jų naudojimo trukmės. Vaikams iki 5 metų rekomenduojama leisti žiūrėti (naudotis) technologijomis iki 0,5 val. per dieną. Vaikams iki 10 m. – apie 1 val., vaikams nuo 10 iki 15 m. – 2 val. Taip pat būtina reguliariai lankytis pas akių gydytoją ir vadovautis jo rekomendacijomis.

Nuosekli kalbos raida vyksta tiesioginio bendravimo metu. Įrenginiai nenuspėjamai gali sutrikdyti ne tik kalbos raidą, bet ir sutrikdyti miegą, sukelti nerimą, irzlumą, nuotaikų kaitą, galvos skausmą, net depresiją.

Laikysena ir visapusiškas raumenų vystymasis bei kitos organizmo funkcijos sutrinka ilgą laiką būnant prie įrenginių ir nejudant.

2. Vaiko socialinė aplinka ir technologinė pažanga

Tai didžiausias diskusijas ir nevienareikšmius tyrimų rezultatus keliantis klausimas. Tinkamai naudojamos technologijos yra neatsiejama, labai patogi ir praplečianti akiratį, suteikianti unikalias galimybes tobulėti, gyvenimo dalis. Tinkamas išmanių įrenginių naudojimas teikia naudą įvairiose srityse: asmenybės ugdymą ir saviugdą, mokymąsi, orientavimąsi erdvėje ir vietovėje, įvairius bendrus gebėjimus, kaip antai – komunikacinius, gebėjimą mokytis, informacijos paieškos ir atrankos įgūdžius. Čia svarbiausias suaugusiųjų uždavinys yra išmokyti vaikus tinkamai naudotis IT, ugdyti tikrai išmanius vartotojus, o ne priklausomybę nuo IT. Vaikai nuo mažens tarsi gyvena dvejuose pasauliuose – realiame ir virtualiame.

12 patarimų tėvams:

  • Pasistenkite, kad vaiko gyvenime nedominuotų virtuali erdvė.
  •  Reikia, kad vaikai nusistatytų (iš pradžių nustatytų tėvai) kasdienę tvarką, dienotvarkę, kurioje būtų numatyta ir technologijų panaudojimo vieta, laikas bei trukmė. Kasdien turi būti numatyta 1-2 val. trukmės veikla lauke (be IT įrenginių). Dėl IT naudojimo jokiu būdu negali nukentėti mityba ir poilsis.
  •  Kuo daugiau laiko skirkite betarpiškam bendravimui su vaiku, kalbėkitės įvairiomis temomis, ne tik apie kasdienius dalykus.
  •  Susitarimai dėl prietaisų naudojimo skatins formuoti vaikų tinkamo elgesio įpročius ir sumažins konfliktus tarp tėvų ir vaikų, kylančius dėl IT prietaisų naudojimo.
  •  Tėvams svarbu rodyti tinkamą pavyzdį, kai vaikai yra šalia.
  •  Reikėtų įsigyti geros kokybės IT prietaisus. Tai taikoma ne tik patiems įrenginiams, bet ir jų programinei įrangai. Yra daug mobiliųjų programėlių, skirtų net ir mažiems vaikams, padedančių vystyti vaikų kognityvinius, socialinius ir kalbinius gebėjimus, palaikyti tarpasmeninius ryšius su artimaisiais.
  •  Ribokite arba mažinkite pramoginių (ne edukacinių) žaidimų programėlių skaičių, jas keiskite edukacinėmis programėlėmis, tačiau neviršykite rekomenduojamos buvimo prie IT prietaisų trukmės.
  •  Namie pravartu turėti erdvę, kurioje nėra IT prietaisų, ypač miegamojo zonoje. Jei patalpos bendros, reikėtų patiems suaugusiems riboti elektroninių prietaisų (pirmiausia – televizorių) naudojimą, jei patalpoje yra vaikų.
  •  Tėvams būtinai reikia įrenginius nustatyti taip, kad vaikams būtų saugu juos naudoti, įskaitant ir programinę įrangą (saugus internetas).
  • Niekada nenaudokite įrenginių kaip vaiko nuraminimo ar tikslinio užimtumo priemones („Imk, pažaisk telefonu, tik netrukdyk“).
  •  Būtina suteikti kuo daugiau galimybių vaikams žaisti laisvą žaidimą, užsiimti sportine ir kūrybine veikla, taip atitraukiant dėmesį nuo žaidimų.
  •  Bene svarbiausia taisyklė – vaikai pirmiausia turi susipažinti su realiu pasauliu, o tik po to – su virtualiu.

Kitos naujienos